preload

Secebis HARAPAN

Published in:
HARAPAN
satu perkataan yg berasal dari perkataan (harap=inginkan sesuatu),dan ditambah hujung '-an' yg menjadikannye sebuah perkataan berbentuk noun...mungkin secara zahirnye,budak2 tadika pun tahu ape itu harapan..n pada mereka,harapan itu umpama mereka meminta mentos or sugus atau alat2 permainan,yg pada meraka,dgn menggunakan 'senjata rahsia' mereka,sume tu bleh dimiliki...

namun,bile kita meningkat dewasa,makin byk yg kita tahu,makin byk yg kita harapkan berlaku...
dari hnya mengharap sebuah kejayaan didalam peperiksaan,hinggalah menharapkan sebuah jawapan kepada sebuah persolan yg sgt sukar utk dijawab...

dan mungkin kita x sedar bahawa harapan yg kita lemparkan itu boleh menyusahkan...dan barangkali boleh menderitakan seseorg??adakah kita sedar??

kita hanye sering tahu berharap...bukankan rasulullah pernah bersabda,tgn yg memberi itu lebih baik dr tgn yg menadah..tp kenape kita still nak mengharap?
pernah sy dgr satu kata2...kita buat sesuatu itu utk memberi,bukan utk meminta atau mengharap sesuatu..supaya kerja yg kita lakukan itu lbh dberkati n lbh dredhai...x begitu?

sesungguhnye,harapan yg kita berikan,tidak semestinye sentiasa tertunai...kadangkala ia hanya tinggal sebuah harapan...bak kate pepatah,roda tu kan bulat,xkan sntiasa kita duduk kat atas..perlu jg skali skala duk kat bawah,dkt ngan tanah,supaya kita ingt,supaya kita sedar..
jgnlah terlalu mengharap pd sebuah harapan yg tidak pasti...
bertawakallah...
berdoalah..
insyaAllah harapan itu menjadi kenyataan..
redhalah..
fikirkanlah..
jika secebis harapan itu,tidak bisa kita perolehi.

p/s:sy ingin mengucapkan byk2 terima kasih kpd ibu bapa, famili n kawan2 yg telah byk menunaikan secebis harapan yg sering kudambakan..telah byk hikmah dan pengajaran yg diperolehi dgn secebis harapan itu..(2 nfe,maaf sbb menghrp,hingga menyshkn)
hanya kepada Allah,ku pasrah segalanye..(^_^)
thank you Allah..


  • 1 comments:

  • salam.

    mendalam maksudnye.ya, kita memang takkan lepas dari menyimpan harapan dalam sebuah kehidupan.semua itu tidak salah, pastinya. n sebuah harapan yang hakiki adalah apabila disulam ikhtiar,tanpa lupa berdoa dan menyandarkan kebergantungan kita padaNya..n paling penting, kena redha dgn ketentuanNya..insyAAllah, ia akan membuahkan kebahagiaan dan ketenangan, hasil indahnya tawakkal kepadaNya..=)

    • Post a Comment

Total Pageviews

THANK YOU

AHLAN WAHSAHLAN

http://www.kddi.com/sakura2009/blogparts/js/sakura.js