preload

MasterPIES

Published in: Labels:

p..for physical..i..for intelect..e..for emosi..s..for spiritual..
satu gabungan huruf2..membentuk satu kumpulan atau kategori asas kejadian seorang manusia..setiap manusia memilikinya..cuma mereka tidak mengenali asas2 tersebut dgn sepenuhnya..ada yang faham satu atau dua..tp ditinggalkan 2 yang lain..
physical..lbh kepada sesuatu yg kita dpt lihat,atau sesuatu aset yg kita miliki..ramai org master dlm bahagian ni.dalam diri sy..Alhamdulillah..bab ni,sederhana..boleh bergerak dan masih boleh bernafas..

intelek…bahagian yg berkaitan dgn otak…lbh kepada pemikiran dan kefahaman terhadap suatu perkara..atau suatu ilmu..pd sy..bahagian ini mampu sy kawal,tp tidak sepenuhnya..kadang2..bile bahagian2 lain merundum,bhgian ini jugak terkena effect..

emosi…tertumpu pada hati..walaupun ia bukan suatu yang zahir/atau suatu yg boleh dilihat,tetapi ai boleh dirasai,atau dimiliki jika kita mahu..org yg tiada emosi ini,umpama robot..hidup untuk emosi org lain..apa yg saya rasa dlm diri sy sekarang..bab ni lah paling susah nk difahami dan dikawal..sekarang pun masih dlm konflik emosi ini..macam2 bende terjadi..boleh kate,bab emosi ni,sy fail la..byk sy pendam my true emotion dr orang lain..kerana saya ini tidak suka menyusahkan..bile kite terlebih emosi,atau tersalah gune emoai yg betul,emosi orang lain akan terganggu juga..maka,lebih baik sy simpan my emotion,dr menyusahkan orang lain..

spiritual…lebih kepada iman,atau kekuatan,atau semangat dlm diri terhadap sesuatu perkara..spiritual membantu kita untuk terus bergerak kehadapan,menempuh hari yang baru yang kita tidak tahu,apa yang ada pada hari itu..iman ni sentiasa turun dan naik..kerana dipengaruhi oleh nafsu,dan juga asas2 diri yg lain td..PIE…
apa yg sy nmpk dlm diri sy..spiritual sy lbh tinggi bile emosi sy terganggu,atau kate lain,dlm keadaan sedih..ketika itu,macam2 baru kite sedar dan terfikir..dan masa tu jugak,spirit kita naik..sume kerja nk buat,boleh fokus..tp..perlukah sedih utk meningkatkan iman?….walaupun kebiasaannya,kita boleh meningkatkan iman dengan mengikuti usrah dan sebagainya…
sekian,sedikit coretan dr sinaps2 yg teransang untuk berfikir.




  • 2 comments:

  • Salam..
    Perkongsian yang sgt bagus..
    Emosi, mcm2 cara nk handle..depends on how we think it suit us..Kalau perlu dikongsi mslh yg ada, dan dirasakan itu boleh membantu, tiada salahnya..Namun yg paling penting kita ingat, bila kita rasa down, sedih or terganggu emosi, Allah knows it first, even before kita mengadu kat Dia, kan? maasha Allah! Mengadulah puas2 kat Dia, for He is the only one who knows the best..Dgn harapan akan dtg penyelesaian atau petunjuk dariNya dlm menyelesaikan masalah kita..Namun tdk menafikan, lumrah manusia, memerlukan manusia juga utk semua tu..Peringatan utk diri ini juga..Wallahua'lam..

    Semoga Sentiasa DirahmatiNya..Ameen..

  • wsalam..syukran saudari faizatul..betul2..semua yg berlaku Allah know..even it just terlintas dihati pun,Allah knows..
    inshaAllah..bab emosi tu still perlu blajar lg untuk handle..sy xmau tersalah handle..nnti lain yg jadi...
    thanz skali lg for the comment..^^

    • Post a Comment

Total Pageviews

THANK YOU

AHLAN WAHSAHLAN

http://www.kddi.com/sakura2009/blogparts/js/sakura.js